top of page
erik-mclean-Tad0GganQd0-unsplash-1-1536x1024.jpg

CHIPTUNING

Wat is chiptuning? 

Chiptunen (ook wel remappen) is het optimaliseren van de door de fabrikant geschreven software in de ECU (engine controle unit) welke de motor aanstuurt. De term chiptuning of ‘chippen’ heeft niets te maken met het plaatsen of vervangen van een chip in de motoraansturing. Bij het chiptunen worden softwarematig enkele vaste waarden van onder andere de brandstofinspuiting en turbodruk aangepast (wij doen dit op maat gemaakt voor iedere auto). Er is vrijwel altijd ruimte voor optimalisatie omdat fabrikanten vanwege verschillende redenen grote marges inbouwen.

 

De extra paardenkrachten zorgen ervoor dat de auto soepeler rijdt, je harder kan doortrekken (bij het optrekken of inhalen op de autobaan) en met een hogere topsnelheid zou kunnen rijden indien dat gewenst is. Het eventuele snelheidslimiet dat door de fabrikant ingebouwd is kan vrijwel altijd verwijderd worden. Door het toegenomen koppel kan er tevens gereden worden met een zwaardere lading of aanhanger.

Image by Olav Tvedt

Hoe gebeurd chiptuning? 

Voorbereiding

Als eerste wordt gescand op aanwezige foutcodes om een snelle beoordeling te maken van de technische staat van de auto. Er wordt een 100A 13,5v spanningstabilisator op de auto aangesloten zodat de spanning tijdens het programmeren niet plotseling wegzakt.

Lezen

De originele data wordt uit de ECU gelezen. Dit gebeurd meestal via OBD (diagnose kabel), soms is het nodig om de ECU te demonteren en via bench (op tafel) uit te lezen. In uitzonderlijke gevallen wordt de ecu geopend en wordt een direct verbinding met de printplaat gemaakt (boot mode). 

Aanpassen

De uitgelezen data staat op de laptop en kan mbv speciale programma’s aangepast worden. Dit is zeer specialistisch werk. De software wordt op iedere auto op maat aangepast.

Programmeren

Via OBD of via bench wordt de aangepaste data in de ecu geschreven.

Testrit

Na het lezen en verwijderen van eventuele foutcodes wordt een testrit gemaakt. Wij maken geen gebruik van een testbank, dit is voor de meeste auto’s niet direct nodig. Mochten wij dit wel nodig vinden dan verwijzen we u graag verder

car-interior

Kosten voor tuning

De actieprijs is vanaf 225,- euro incl btw. Dit geldt voor de meeste auto's t/m 2019. Voor jongere auto's is dit tussen de 225-299 euro. Let op: automaatbak tuning kost extra, voor bepaalde Vag-auto's is DSG tuning noodzakelijk.

Stage 1, Stage 2, Stage3.

Stage 1

Als eerste wordt gescand op aanwezige foutcodes om een snelle beoordeling te maken van de technische staat van de auto. Er wordt een 100A 13,5v spanningstabilisator op de auto aangesloten zodat de spanning tijdens het programmeren niet plotseling wegzakt.

Stage 2

Hier worden fysieke onderdelen vervangen, denk aan de inlaat en uitlaat van de auto. Veelal begrenzingen worden verwijderd of omzeilt waardoor er, ook in combinatie met een softwareaanpassing, een nog hoger vermogen behaald kan worden.

Stage 3

Hier wordt het echt serieus; oa. een grotere of extra turbo en grotere intercooler zijn minimaal aan de orde, de kosten lopen al snel in de duizenden euro’s. Wij doen zelf geen Stage 3 tuning.

Image by Olav Tvedt

Benzine chiptuning

Tegenwoordig hebben veel auto’s, zelfs de kleine modellen, een turbo. Een turbo is zeer efficiënt, zo kan er een optimaal vermogen gehaald worden uit een kleinere motor welke zuinig is en minder uitstoot. Bijna altijd kan de turbodruk verhoogd worden tot binnen veilige marges om nog meer vermogen ter beschikking te krijgen. Dat wil niet automatisch zeggen dat benzineauto’s zonder turbo niet gechipt kunnen worden. Vaak kan de brandstof inspuiting geoptimaliseerd worden en ondanks dat het maar maximaal 10pk/15pk oplevert kan het bij bepaalde auto’s wel degelijk wenselijk zijn, de auto zal iets soepeler rijden en kan een snellere gaspedaalreactie hebben.

Powerbox 

Een powerbox is een extra module welke met kabels op de motor van de auto aangesloten wordt. Het is een vorm van tuning, omdat het de auto meer vermogen geeft. Echter wordt er anders dan bij normale chiptuning geen nieuwe software in de auto geschreven. De geplaatse module houdt de auto voor de gek met gemanipuleerde signalen waardoor de auto denkt dat de turbodruk lager is dan het feitelijk is. Als reactie hierop wordt de turbodruk (en inspuiting) verhoogd waardoor een hoger vermogen beschikbaar komt. Los van het feit dat een powerbox plaatsen ook nog relatief duur is, kan er door echte chiptuning de auto op een veiligere manier, en zelfs met een hoger vermogen, getuned worden.

Diesel chiptuning 

Doordat al jaren vrijwel iedere diesel een turbo heeft mag het duidelijk zijn dat er bijna altijd winst te behalen is. In sommige gevallen worden auto’s of bedrijfsbussen vanuit de fabriek zo extreem geknepen dat er een verdubbeling van het vermogen te realiseren is, dit gewoon binnen de veilige marge.

LPG chiptuning 

Lpg auto’s (met G3-installatie) kunnen getuned worden, echter het wordt niet geadviseerd. Lpg heeft een hogere ontbrandingstemperatuur en er is weinig bekend over de effecten op lang termijn. 

Fabrieksgarantie 

De meeste autofabrikanten laten de garantie vervallen op het moment dat de auto getuned wordt. Dat is enigzins te begrijpen, immers de motor van de auto wordt door niet-originele software aangestuurd. Veel fabrikanten kunnen niet zien dat de software is aangepast, echter bij de Volkswagen-groep en BMW/Mini loopt er een teller op bij iedere keer dat de ECU geprogrammeerd is. Er zijn wel mogelijkheden om die teller op nul te laten staan, ondanks dat de auto getuned wordt. U krijgt van ons 2 jaar garantie op de geschreven software. 

audi-uitlaat

Pops and Bangs 

Pops & bangs” ook wel ‘crackles’ genoemd, zijn uit het Engels overgenomen benamingen die knallen uit de uitlaat van een auto beschrijven welke zijn ontstaan door een anti-lag systeem. Het anti-lag systeem komt oorspronkelijk uit de racerij waar het gebruikt werd om de turbo-aangedreven motor op toeren te houden. Na het loslaten van het gaspedaal verliest een turbo normaal gezien zijn druk. Het drukverlies kan verhinderd worden door na het loslaten van het gaspedaal extra brandstof te injecteren en vertraagd te ontbranden. Bij auto’s op de openbare weg geeft dit systeem een nauwelijks merkbaar verschil van rijeigenschappen. De  reden om toch een anti-lag systeem te laten installeren in een auto zijn de knallen uit de uitlaat die als bijeffect optreden. Dit ontstaat doordat de extra brandstof die vertraagd ontstoken wordt niet in de cilinders maar in de uitlaat verbrand wordt. In extreme gevallen is het ook mogelijk dat tegelijkertijd steekvlammen uit de uitlaat zichtbaar zijn. Het programmeren van de Pops & Bangs gebeurd softwarematig in de motorcomputer van de auto. Het is toepasbaar op benzineauto’s met een turbo. Echter bij een 1.2tsi-motor met een standaard uitlaatsysteem zal het weinig effect hebben. Hoe groter de motor en hoe minder begrenzingen in de uitlaat hoe groter het effect. Het is nodig om de katalysator te verwijderen (en uit te programmeren), of een sport-cat te nemen, om schade aan de motor te voorkomen

Image by Olav Tvedt

Na het chippen… 

Inrijden

Er hoeft er niet te worden ‘ingereden’. De auto kan zoals normaal gebruikt worden. Om slijtage aan de motor te beperken moet bij een standaard auto al goed warm gereden worden, maar met een gechipte auto is dit des te belangrijker.

Onderhoud

Bij een gechipte auto wordt het maximale vermogen uit de motor gehaald, dit vereist dat de auto tot in de puntjes onderhouden is. Waar een standaard auto met 95pk het nog prima doet op zijn 10 jaar oude bougies zal het waarschijnlijk niet meer het geval zijn wanneer de motor plotseling 140pk moet leveren. Het zelfde geldt voor zaken zoals luchtfilter en brandstofpomp, maar ook deels vervuilde sensoren kunnen roet in het eten gooien.

Brandstof

Het hoeft niet altijd persé, maar wij raden aan om met een gechipte benzineauto om brandstof met een hoger octaangehalte te tanken zoals v-power of Euro 98 (E5). Het is beter voor de motor en het kan zelfs nog een paar pk schelen. Met een ongechipte auto raden we overigens ook aan om niet op E10 te rijden, het is slecht voor de motor en omdat er meer ethanol in de brandstof zit rij je op E10 ook iets onzuiniger. Bij hooggetunede auto’s is het nodig om RON102 te tanken.

bottom of page